Propozycje programowe na spotkanie
OK, szybkie podsumowanie dotychczas zgłoszonych propozycji (czekamy na następne):

1
syntetyczne wyjaśnienie, na czym polega koncepcja zbawienia św. Anzelma z Canterbury opisaną w dziele ""Cur homo deus?"" [dlaczego Bóg stał się człowiekiem?] z początku XII wieku. (Jacek, 45 minut)

Błędna interpretacja doktryny anzelmiańskiej stanowi podłoże wszystkich protestanckich kerygmatów i jest także - o paradoksie! - bardzo bliska katolikom tradycyjnym. Według niej zbawienie polega na tym, że Bóg ukarał Swego Syna zamiast karać ludzi; w ten sposób Jego gniew został uśmierzony, a bramy raju znów stanęły otworem. Taka interpretacja u tradycjonalistów odbija się to także na rozumieniu tego, czym jest msza św. : tak jakby chodziło w niej o nieustanne uśmierzanie Bożego gniewu. Oczywiście jest zupełnie sprzeczne z teologią posoborową; niemniej ""cień Anzelma"" wciąż unosi się nad katolicką interpretacją zbawienia. Niewielu przeczytało jego dzieło i zdaje sobie sprawę, że czegoś takiego on wcale nie napisał, a to co napisał bardzo dobrze wpisuje się także i w teologię posoborową. Dziś sądzę, że byłym w stanie to wszystko w miarę syntetycznie i zwięźle wyjaśnić (np. w 3 kwadranse).

2
wyjaśnienie sensu Apokalipsy, która jest ""ulubioną"" księgą wszelkich sekt (Jacek, 50-60 minut)

Niestety polscy egzegeci są w tym temacie po prostu fatalni i piszą rzeczy, które jeżą włos na głowie. Nie wszyscy znają włoski, angielski czy francuski, aby doszukać się w miarę sensownych egzegez. IMHO bardzo wielkim przełomem okazała się być niewielka książka amerykańskiego konwertyty z fundamentalnego protestantyzmu Scotta Hahna ""Uczta Baranka"". Jest to odkrycie egzegetyczne o matematycznej wręcz elegancji i poparte naukami wielu starożytnych Ojców Kościoła, którzy widzieli w Apokalipsie obraz doskonałej liturgii, jaką jest Eucharystia - czyli kult nieba sprawowany na ziemi. Po wyjaśnieniach Hahna łatwo jest dostrzec, że janowe Objawienie zawiera kilka wizji Historii zbawienia: rozpoczynają się one zawsze od stworzenia świata, a kończą na Powtórnym Przyjściu Chrystusa. W ten sam schemat wpisuje się także każda msza św. Jest to zarazem wypowiedzenie katolickiego kerygmatu, w centrum którego stoi Misterium Paschalne Chrystusa (we mszy św. - to moment Przeistoczenia), jego Ofiara, która ostatecznie łączy rodzaj ludzki z Bogiem.

"3
Apologetyka - reaktywacja (Tek, czas nieznany)

przykładowo pola apologetyki to:
a) Bóg istnieje
b) Bóg objawił się w Jezusie
c) Kościół jest Jego reprezentacją na ziemi i pod każde z tych zagadnień można wstawić konkretne tematy - np. ateizm, inne religie, sekty wschodnie, herezje chrześcijaństwa itd


4
"Kurs apologetyczny" (propozycja Tek, ale chyba prelegentów musiałoby być kilku)

Takie tematy wg mnie trzeba by zawrzeć:
1) argumenty za wiarą w Boga (Stworzyciela. Teologia 'naturalna' itd)
2) argumenty za Bóstwem Jezusa
3) argumenty za wiarą w Kościół (Jeden, Święty, Powszechny i Apostolski) 4) interpretacja i nadinterpretacja Pisma - czyli kto ma prawo nieomylnie odczytywać nieomylne Pismo.


5
Wspomnienie/świadectwo o Jacku (Małgosia, 20 minut ?)


6
Cezary Podolski - Prezentacja inicjaywy ""Biblia apologety"" (Cezary, 45 minut ?)


7
O apologetyce - cykl

7a Wstęp - Apologetyka - kierunki, metody, sposoby, media, grupy docelowe. Przegląd potrzeb, braków oraz istniejących form i inicjatyw (ze szczególnym uwzględnieniem form uprawianych przez uczestników konferencji). (Marek, 60 minut)
7b
Apologetyka wobec zagrożeń wewnętrznych (infiltracja teologiczna protestantyzmu w ruchach i homiletyce katolickiej) (na razie brak prelegenta)

7c
Apologetyka a istniejące formy (homiletyka, katecheza szkolna, ruchy katolickie) - potrzeby, konieczności, braki, możliwości działania. (na razie brak prelegenta)

7d
Kerygmat głoszony w Polsce anno Domini 2015 - dwugłos (na razie brak prelegenta)

7e
Apologetyka wobec ateizmu oraz zjawisk z nim związanych (ateizm, wyprowadzenie religii ze sfery publicznej, ruchy genderowe i LGBT itd.) (na razie brak prelegenta)

7f
Apologetyka w polemice z Islamem (na razie brak prelegenta)


8
Przegląd kerygmatów (na razie brak prelegenta)]/b]

[b]9
Wewnętrzna logika wiary katolickiej (Jacek)


10
Nie wiem jak zatytułować tę propozycję. Pliszko, pomożesz? (Pliszka, )

Zauważyłam wielką nieufność katolickich dyskutantów do wszystkiego, co jest choćby odrobinę niekonwencjonalnie sformułowane, gorączkowe sprawdzanie autorstwa wręcz oczywistych wypowiedzi. Niedawno zjechano mnie pryncypialnie za cytat: ""Kiedy składamy innym świadectwo, naszą troską powinno być ich zbawienie a nie to, aby ich krwi nie było na naszych rękach."" dlatego tylko, że autorem zdania jest protestant. Pierwsi Apologeci, Ojcowie i Doktorzy Kościoła (a nawet Autorzy ksiąg biblijnych wieki wcześniej!) bez oporów korzystali z pogańskiego dziedzictwa umysłowego, adaptowali pojęcia niewierzących, a gdy potrzeba było przeredagowywali je. Dziś niby można ich przytaczać, ale już zakazane jest wskazanie na używane przez nich źródła. Nad wszystkim góruje wszechogarniający lęk przed ""herezją"".
Ostatnio zauważyłam, że osoby zachowujące się w taki sposób zdradzają czasem objawy braku ""uwewnętrznienia"" pojęć, nie mówiąc już o braku uwewnętrznienia samej wiary, bo to jest tylko pochodną. Widać to po niemożności zrozumienia, że w różnych wypowiedziach to samo słowo może mieć różne zastosowania, i dlatego są one niesprzeczne. Tak jakby herezją było powiedzieć, że łyżką da się jeść zupę, bo Autorytet ogłosił nieprzydatność łyżki do krojenia chleba. To ostatnio na Frondzie przy dyskusji o uczuciach wyszło.Chciałabym krótko temat opracować w formie spostrzeżeń i poddać pod dyskusję pod kątem możliwych przyczyn i propozycji przeciwdziałania tym niekorzystnym zjawiskom.


11
Duchowość apologetyczna jako dojrzewanie i oczyszczanie wiary oraz jej obrona wewnętrzna i zewnętrzna (Olek, 45 minut lub w razie potrzeby więcej)

"Duchowość apologetyczna jako dojrzewanie i oczyszczanie wiary oraz jej obrona wewnętrzna i zewnętrzna"
Kontekst moich doświadczeń: światy czekające na nadzieję wypełnioną nieśmiertelnością - świat osób bezdomnych we Wrocławiu oraz świat katolików i agnostyków w Czechach.


=====================================================================
Proponuję uznać punkty 5 i 6 za zatwierdzone. Zgoda?

Wydaje mi się że wybierając, powinniśmy wziąć pod uwagę następujące kryteria:
- temat nie powinien być zbyt "hermetyczny" - powinien wzbudzić zainteresowanie jak najszerszego grona
- dobrze, by temat był kontrowersyjny lub mógł wzbudzić dyskusję


  PRZEJDŹ NA FORUM